torsdag 7. april 2016

Sjokoladekake med rødbeter og havsalt


Så langt tilbake som jeg kan huske, har jeg hatt en slags aversjon mot rødbete. Pappa pleide å ha et glass med syltet rødbete i kjøleskapet da vi var små. Hver gang han tok av lokket, spredte lukten av rødbete seg i rommet, og jeg husker jeg syntes det luktet helt forferdelig. Det siste året har det imidlertid skjedd noe med meg – kanskje det er et tegn på at jeg begynner å bli gammel... Jeg har oppdaget at rødbete faktisk kan være ganske godt. Spesielt i salater, men også i andre retter, dersom man har det riktige tilbehøret. Så sist helg laget jeg en salat med blant annet rødbete. Og selv om dette sannsynligvis er den beste salaten jeg noen gang har laget (kommer tilbake med oppskrift på den senere!), var en mindre heldig bivirkning av dette at jeg plutselig hadde rødbete til overskudd i kjøleskapet. Hver gang noen åpnet kjøleskapdøra spredte duften av rødbete seg i hele rommet. Jeg følte meg satt tilbake til barndommen, og måtte i tillegg fastslå at lukten av rødbete fremdeles ikke er noe jeg nyter spesielt.

Men da kom jeg på bloggen min, og at jeg for 3 år siden hadde et innlegg her på sjokoladekake med rødbeter! Altså en god anledning til å bruke opp restene i kjøleskapet.

Dette er kaken for de som teller kalorier eller i det minste prøver å redusere inntaket av sukker. Kaken i seg selv inneholder ikke sukker, og det merkes selvfølgelig - ikke bare i form av mindre kalorier, men også på smaken. For å bøte litt på det, har jeg oppdatert oppskriften noe. Kaken er nå trukket med smeltet, mørk sjokolade og på toppen har den fått noen flak havsalt. Det ble temmelig perfekt. Og fremdeles mye mindre sukker enn en vanlig sjokoladekake. Forøvrig: Jo lenger den står, desto saftigere blir den. Det beste er å oppbevare den innpakket i aluminiums- eller plastikkfolie i romtemperatur. 

INGREDIENSER
220 g mel + litt til brødformen
300 g kokt rødbete (fås kjøpt ferdigkokt og vakumpakket i vel assorterte butikker)
240 ml nøytral olje (f.eks. rapsolje eller solsikkeolje)
4 egg
2,5 ts bakepulver
80 g kakao
1,5 ts vaniljesukker
En klype salt 
200 mørk sjokolade
Havsalt

Sett ovnen på 175°C (uten varmluft) og smør en brødform som rommer ca. 2,5 l (30 cm lang). 
Skjær rødbetene i mindre biter (OBS! rødbete farger av, så det lønner seg å bruke engangshansker når du gjør dette).
Bland bitene sammen med oljen og bruk en stavmikser til å purere alt sammen. 
Bland alt det tørre i en bolle. 
Tilsett eggene til rødbetepureen - et av gangen - mens du rører med en håndmikser/kjøkkenmaskin. Tilsett deretter det tørre litt etter litt. Rør til en jevn deig og hell i brødformen.
Stekes i 1 time. Kaken skal fremdeles være litt fuktig inni når den tas ut av ovnen. 
Smelt den mørke sjokoladen i vannbad og smør den på kaken mens den fremdeles er varm. 
Strø noen flak havsalt over.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar